Det är så enkelt

Få dina inkontinensprodukter på recept

I Tyskland påverkas cirka 10 miljoner människor av inkontinens - ett ämne som påverkar många men som ofta inte är öppet adresserade. Orsakerna till detta är olika och yngre kan redan uppleva symtom. Men oroa dig inte, de är inte ensamma. Med rätt inkontinensprodukter kan du fortsätta att göra ditt vardag tröghet och självbestämd. Visste du att du kan få inkontinensprodukter på recept? Om det finns en vårdnivå har du också möjligheten att en gratis en gång i månaden Fosterbox för att beställa värt 42 euro. Ta reda på här hur du kan lösa in ditt recept med oss ​​och vilka fördelar du fortfarande kan använda!

Så här fungerar receptet

Weißer Umriss eines Arztes mit einem Stethoskop, der eine Hand neben einem medizinischen Kreuzsymbol hebt. Der Text "Schritt 1" erscheint oben auf einem blaugrünen Hintergrund.

Rezept erhalten

Sie haben bereits ein Rezept für aufsaugende Inkontinenzprodukte von Ihrem Arzt erhalten. Kontrollieren Sie dieses auf Vollständigkeit.

Ein blaues, quadratisches Symbol mit dem Text "Schritt 2" oben und einem weißen Umriss eines Telefonhörers in einer Sprechblase unterhalb des Textes.

Kontakt aufnehmen

Melden Sie sich bei uns – wir senden Ihnen ein Freikuvert zu, mit dem Sie Ihr Rezept kostenlos an uns zurückschicken können.

Ein blaues Quadrat mit dem Text "Schritt 3" über einem weißen Symbol eines Briefumschlags mit Bewegungslinien, was auf das Versenden einer Nachricht oder E-Mail hindeutet.

Rezept prüfen & zurücksenden

Senden Sie das Rezept im erhaltenen Freikuvert an uns zurück. Wir übernehmen die Abwicklung mit Ihrer Krankenkasse.

Ein weißes Symbol eines Telefonhörers und der Umriss einer Person in einer Sprechblase, mit dem Text "Schritt 4" am oberen Rand, auf einem blaugrünen Hintergrund.

Wir rufen Sie an

Nach Eingang Ihres Rezepts melden wir uns bei Ihnen, besprechen die Kosten, Ihre Produktwünsche und Lieferdetails – auf Wunsch auch mit kostenlosem Muster.

Ein weißes Symbol eines fahrenden Lieferwagens befindet sich in der Mitte auf einem blaugrünen Hintergrund. Über dem Lkw steht in fetten weißen Buchstaben der Text "Schritt 5".

Genehmigung & Produktfreigabe

Nach Ihrer Rückmeldung leiten wir das Rezept an die Krankenkasse weiter. Bei Zuzahlung erhalten Sie eine Rechnung, danach beginnt die Belieferung.

Recept för inkontinensprodukter - det är så det fungerar

Om du har misstänkt blåsans svaghet eller en annan form av inkontinens, är det första steget en tid hos din husläkare, din husläkare eller en specialistpraxis som urologi eller gynekologi. Där klargörs om det finns en medicinsk nödvändighet - och i så fall kan du utfärda ett recept för blötläggning av inkontinensprodukter.

De lagstadgade sjukförsäkringsbolagen täcker vanligtvis kostnaderna för produkter som ligger inom ramen för ett nödvändigt utbud. Om du vill ha produkter med ytterligare komfort eller specialutrustning kan en ekonomisk uppbetalning (WAZ) krävas.

Ett recept kan utfärdas antingen under en viss tid som en månad eller en fjärdedel - med långsiktiga behov som en permanent förordning i upp till tolv månader. Om ditt kassan samarbetar med oss ​​kan du enkelt lösa in ditt recept med oss ​​- vi tar hand om faktureringen och levererar dina produkter pålitligt till ditt hem.

Vad måste vara på ett recept för inkontinensprodukter?

Följande information bör inkluderas så att ditt recept för inkontinensprodukter visas korrekt:

  • diagnos: Urininkontinens eller urin- och avföringsinkontinens
  • Produkttyp: Sugande inkontinensprodukter
  • Utbudsperiod: Antingen i en månad eller som en permanent vård

Denna information gör det möjligt för ditt sjukförsäkringsbolag att täcka kostnaderna. Din läkare ska inte ringa specifika produkter, utan bara produkttypen. Du väljer gärna valet av rätt produkter med våra specialrådgivare. Som avtalspartner för sjukförsäkringsbolagen tar vi hand om din vård.

Ditt recept i goda händer – skicka nu portofritt!

Vill du enkelt överföra ditt recept till oss, men har ingen skrivare till hands eller vill spara besväret med porto? Inga problem – hos Altruan gör vi det enkelt för dig!

Med vår kostnadsfria svarspostservice kan du enkelt och portofritt per post skicka ditt recept till oss.

Oavsett om du är hemma, på kontoret eller på språng – med svarskuvertet skickar du ditt recept säkert och bekvämt till oss, utan extra ansträngning. Snabbt, pålitligt och helt gratis.

Begär svarskuvert nu

Vilka produkter tar sjukförsäkringen?

Sjukförsäkringsbolaget betalar kostnaderna för medicinskt nödvändiga inkontinensprodukter som föreskrivs i ett recept. Som regel inkluderar detta absorberande inkontinensprodukter som inläggssulor, blöjor och kuddar som krävs för vardagsbruk. Det exakta valet och kvantiteten beror på diagnosen och individuella behov.

Det är viktigt att din läkare noterar rätt typ av produkt på receptet utan att specificera specifika märken eller modeller. På detta sätt kan du se till att kostnaderna för grundläggande vård täcks av sjukförsäkringsbolaget.

För produkter som går utöver grundläggande medicinsk vård - till exempel de med speciell komfort eller ytterligare funktioner - kan patienter behöva ha en Extra betalning har råd.

Ofta tecken som kan indikera att man lider av inkontinens:

  • Ofrivillig urinförlust: Ofta, okontrollerat läckage av urin, särskilt i händelse av hosta, nysningar eller skratt.
  • Plötslig lust att urinera: En plötslig, stark lust att lämna vatten som är svårt att kontrollera och leder till ofrivillig förlust av urin.
  • Frekvent urban urinering: Måste stå upp flera gånger om natten för att tömma urinblåsan, som stör sover.
  • Oförmåga att kontrollera lusten att urinera i god tid: Svårigheter att tömma bubblan innan urinförlust inträffar, särskilt när du sitter eller står länge.
  • Känsla av ofullständig urinblåsan: Känslan att urinblåsan inte har tömts helt efter urinering, vilket kan leda till upprepad lust att urinera.

För mer information, läs vårt blogginlägg om ämnet inkontinens!

Till blogginlägget

Slutligen kan vi säga: Med rätt inkontinensförsörjning förblir din vardag så okomplicerad som den borde vara. Vi får dig bara att få rätt produkter från ditt sjukförsäkringsbolag - utan stress. För detaljerade steg-för-steg-instruktioner och all information du behöver, ladda bara ner vår PDF. Klicka på länken och få full detalj

Vanliga frågor och svar

Hotline: +49 8724 2859 6789
E-post: info@altruan.de

1. Vilka inkontinensprodukter tar sjukförsäkringsbolaget?

Sjukförsäkringsbolaget tar på sig medicinskt nödvändiga inkontinensprodukter som blöjor, insättningar eller kuddar som föreskrivs på recept.

2. Hur får jag ett recept på inkontinensprodukter?

Gå till din läkare (husläkare, urolog eller gynekolog) som utfärdar ett recept efter diagnosen.

3. Hur länge gäller inkontinensprodukter?

Som regel gäller receptet för en månad eller en fjärdedel, med långsiktiga krav också i upp till ett år.

4. Måste jag göra ytterligare betalning för vissa inkontinensprodukter?

Ja, för produkter med speciell komfort eller ytterligare funktioner måste du ofta göra en extra betalning.

5. Kan jag beställa inkontinensprodukter direkt från altruan.de om jag har ett recept?

Ja, efter att ha skickat in receptet kan du beställa produkterna direkt från oss och få det levererat bekvämt till ditt hem.

6. Vad måste vara i receptet för inkontinensprodukter så att sjukförsäkringsbolaget betalar kostnaderna?

Receptet måste innehålla diagnos, produkttyp (sugande inkontinensprodukter) och leveransperiod.